دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1402 - 15:07
عزیزی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

 ضرورت تقویت بینش سیاسی دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه

 ضرورت تقویت بینش سیاسی دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید به‌موازات دروس آموزشی و تخصصی، دروس مرتبط با جریان‌شناسی سیاسی و یا آموزش سواد سیاسی برای دانش‌آموزان گنجانده شوند تا در دوره  دانشجویی تحت تأثیر القائات معاندان و رسانه‌های معاند قرار نگیرند.
کد خبر : 883573

وهاب عزیزی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست و  جهان  خبرگزاری علم و فناوری آنا، به‌ضرورت ارج نهادن به مقام دانشجو اشاره و تأکید کرد : دانشجویان نخبگان کشور به‌حساب می‌آیند و در تمام دنیا به دانشجو ارزش و جایگاه قائل هستند.

وی افزود:  دانشجو را باید مغز بیدار یک ملت دانست و لذا اختصاص یک روز آن‌هم با برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های سبک و سطحی توهین به مقام دانشجو است.

وی افزود: باید هرروز به دانشجو احترام گذاشته شود و جایگاه او ارزش قائل شد و از سوی دیگر ضرورت دارد سخن دانشجو را شنید و سازمان‌ها و نهادها رابطه خود را با دانشجویان تقویت و مستحکم سازند.

همچنین باید مدنظر قرارداد بی‌اهمیتی به دانشجویان و نخبگان سبب خواهد شد در کشور مشکلات عدیده‌ای به وجود آید؛ درواقع این‌ها علت و معلول یکدیگرند یعنی اگر به دانشجو احترام گذاشته شود و به حرف و ایده او گوش فرا دهیم، آن‌وقت بسترهای رشد جامعه فراهم خواهند شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در این رابطه ادامه داد: درواقع یکی از علت‌های وقوع بحران‌ها و مشکلات متعدد در کشور به موضوع اهمیت ندادن به مقام دانشجو بازمی‌گردد و اینکه میان سازمان‌ها، نهادها و مدیران با دانشجویان ارتباط مستحکمی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:  به نظر من مدیران کشور از میان نخبگان جامعه انتخاب نمی‌شوند و چون این اتفاق نمی‌افتد، مدیران و مسئولان در مقابل سؤال و پرسش‌های متفاوت دانشجویان پاسخی درخور و قانع‌کننده ندارند و یا نمی‌توانند رودررو با دانشجو سخن بگویند و بحث کنند.

عزیزی در ادامه این گفت‌وگو بر ضرورت تقویت بینش سیاسی دانشجویان پیش از ورود به فضای دانشگاه و آشنا ساختن آن‌ها با فضای سیاسی کشور اشاره و تأکید کرد: باید باکمال تأسف اعلام کنم آموزش‌وپرورش توسط مافیای پشت‌صحنه اداره می‌شود و دانش‌آموزان هم به دستگاه چاپ پول مافیا تبدیل‌شده‌اند.

وی افزود:  تا زمانی‌که مافیای کنکور در حال جولان دادن هستند نمی‌توان انتظار داشت قدرت اندیشه و تفکر در دانش‌آموزان تقویت شود.

این کارشناس مسائل سیاسی بایادآوری اینکه  آموزش و پرورش بیشتر به آموزش می‌پردازد تا به پرورش ، خاطرنشان کرد:  حتی به‌جرئت می‌توان گفت به‌کل مقوله پرورش را تعطیل کرده است و چون آموزش هم برایش آورده مادی دارد آن را انجام می‌دهد. تا زمانی که چنین اتفاقاتی در جریان است نمی‌توان انتظار داشت ذهن دانشجویان خلاق باشد، سیاست روز را بشناسند و نسبت به منافع کشور شناخت حداقلی داشته باشند.

عزیزی تأکید کرد :  دانشجوی ما در دوره متوسطه فقط در فکر چگونگی عبور از سد کنکور است و به چیز دیگر فکر نمی‌کند و این یک آفت برای نظام آموزش و پرورش کشور محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید به‌موازات دروس آموزشی و دروس تخصصی، دروس مرتبط با جریان‌شناسی سیاسی و یا آموزش سواد سیاسی برای دانش‌آموزان گنجانده شوند ولی تا به امروز این موضوع مغفول مانده است.

وی گفت : باید چهار سال و حداقل به مدت یک ساعت در هفته دانش‌آموزان را با فضای سیاسی و جریانات سیاسی آشنا سازند تا دانش‌آموز بعد از فارغ‌التحصیلی نسبت به تاریخ جامعه، فرهنگ و فضای سیاسی کشور شناخت داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد قطعاً در دانشگاه نحوه مواجهه با تفکرات و گروه‌های سیاسی را خواهد دانست.

عزیزی اظهار داشت: دانش‌آموزان ما سواد سیاسی ندارند و این یک مشکل به‌حساب می‌آید و می‌تواند آن‌ها را در دام رسانه‌های معاند قرار دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته